Thursday, October 8, 2009

baraan





bermula 6 haribulan malam hingga 9 haribulan bermulalah majlis baraan atau ziarah atau kunjung mengunjung dari rumah ke rumah di seluruh taman telok gedung indah ( TTGI ). Acara ni dah bermula sejak 5 tahun lalu sebab taman ni pun baru 6 tahun usianya. Disamping mengeratkan hubungan silatulrahim majlis ini juga akan ....akan....akan...menyerlahkan lagi rumah siapa yang paling cantik terhias dan rumah siapa yang tukar set perabut baru..he2...( elok gak para wanita tak ikut baraan kalau tak balik baraan siap cerita kat suami rumah tu rumah ni, perabut tu perabut ni...he2... ). Selain dari itu satu tabung akan di bawa dari rumah ke rumah memohon sumbangan bagi mengisi dana untuk surau . Kalau di setengah kampong biasa di adakan pada malam takbir hari raya atau baraan di pagi 1 syawal tapi di taman ni 2 minggu syawal.....sebab...taman hampir tak ada orang semua balik kampong...yang ada hanya penduduk cina dan india.
majlis baraan ini akan mengunjungi setiap rumah yang sudi menerima kunjungan rombongan dan juga rumah ahli rombongan bermula selepas isyak. Di setiap rumah akan di buat majlis selawat dan salam keatas junjungan nabi Muhammad saw serti doa selamat untuk kesejahteraan tuan rumah. Setiap rumah di minta tidak menyediakan makanan berat hanya sekadar minuman dan kuih raya sudah memadai,tapi dah tuan rumah nak hidang makan berat nak buat macam mana, makan saje la walau biasanya tak habis. Ini kerana di pengghujung baraan , rumah terakhir akan menyediakan jamuan makan.
Malam pertama ( 17 syawal ) bermula dari jalan rumah aku ( gambar kat atas tu kat rumah aku...cuma hidang air sejuk dan nugget sahaja...itu yang paling cepat di masak sedap dimakan...)dan rombongan di pecah kepada 2 kumpulan. Sebanyak 23 buah rumah telah di ziarahi dan sebanyak 1200++ kutipan dana surau telah di perolehi...alhamdullilah...dan malam kedua 24 buah rumah di ziarah dan rombongan dipecah pada 3 kumpulan sebab rombangan ramai...dan sebanyak 1100++ kutipan diperolehi. Adalah menjadi harapan AJK surau untuk mengutip sekurang2nya sebanyak 6000++ untuk menampung aktiviti surau dan membeli van jenazah.

9 comments:

  1. seronok bila duduk di taman perumahan yg ada aktiviti mcm ni. Mcm kat sini setakat ni belum pernah ada baraan (1st time dengar this word) ni, setakat open house je la, cuma aktiviti di surau yang aktifnya.

    Setengah2 tempat payah nooo nak kenei jiran2 sebelah rumah, kan? i.....i.....u......u......

    ReplyDelete
  2. baguslaa..aktiviti camni...Tempatt saya ada juga badan kebajikan...tapi biasanya kami buat sambutan hari raya yer..jemput semua ahli taman.

    ReplyDelete
  3. asw...baraan tu cakap jawa...tapi kalau baran tu cakap berangin yang bertandok..he2...

    rose...pada mula buat baraan ni kurang gak sambutan tapi lama kelamaan tambah meriah terutama pada kanak2 yang kumpul duit raya. Alhamdullilah setakat ni ajk surau dan ajk penduduk taman saling bekerjasama

    ReplyDelete
  4. Wak
    Baraannya dirumah wak meriah. Jeles tengok. Dok Meroo Klang dulu puasla berbaraan, kat kuale ni tinggal bara je la...heee

    ReplyDelete
  5. Dekni, kalau bara je mana cukup nak bakar ceramic...Takpe, nanti pinjam kiln Tuan Techno.

    ReplyDelete
  6. hehe betul3 kak eta. t jenjalan ke utara singgah la techno ek kak eta.

    Aris^..^ tumpang sembang kat sini la plak..hee

    ReplyDelete
  7. azni....kat kuala tu cinta yang membara...

    eta...bara tu buat masak kuih bahulu bukan bakar ceramic

    azni & eta...sembang2 la ya...nanti saya buatkan air sejuk je...he2

    ReplyDelete
  8. Aris^..^

    Cinta suam2 kuku asyik kena perangat je..hheeeesabo je lerr.

    Bila lagi nak becintun Tuan Gemagong. nak dekni rekemenkan calon tak.Sila beri spesifikasinya, seyes ni.

    ReplyDelete