Thursday, September 3, 2009

buaya


Buaya terbesar yang masih hidup di bumi, adalah buaya air masin / buaya estuarine. Rata-rata ukuran jantannya mencapai 5 meter dengan berat 450 kg, namun pernah ditemukan pada ukuran 7 meter seberat 1000 kg.

Buaya air masin atau “salties” memilik penyebaran yang luas, termasuk wilayah-wilayah India bahagian timur, Asia Tenggara, dan Australia bahagian utara. Buaya ini adalah perenang yang handal dan sering dijumpai berada jauh di tengah laut.

Sebagai predator, mereka menunggu mangsa dengan sabar di dekat tepian air, menunggu mangsa mendekat untuk minum. Mereka makan apapun yang boleh dijangkau termasuk kerbau air, kera, atau babihutan. Tanpa peringatan, mereka menyembur dari dalam air, menarik mangsa ke dasar, dan menahannya hingga kehabisan nafas.


perbandingan ukuran dengan manusia
Populasi di seluruh dunia dianggarkan sebanyak 200.000 – 300.000,
***********
Tersebut sabuah kisah di dalam negara Antahberantah yang di perintah oleh saorang Raja yang bernama Raja Dundee. Raja Dundee mempunyai harta yang banyak dan tinggal bersama saorang puteri yang cantik jelita. Mereka tinggal di sabuah istana bernama Malasnakcanang yang besar dan kelilingi dengan tasik buatan sebagai keselamatan istana tersebut. Di dalam tasik tersebut baginda raja telah meletakan beratus-ratus ekor buaya.
Nak di panjangkan cerita pada satu hari selasa yang hening Raja Dundee telah menitahkan Memanda perdana menteri mencanangkan kepada rakyat baginda bahawa baginda sedang mencari saorang lelaki gagah,perkasa dan berani yang akan di kahwinkan dengan puteri baginda. Bagi mencari lelaki sebagaimana yang di idamkan Raja, syarat yang misti di lakukan oleh lelaki-lelaki tersebut ialah berenang menyeberangi tasik yang di penuhi buaya untuk sampai ke istana. Maka sang memanda menteri pun mula mewar-warkanlah berita tersebut keseluruh pelusuk dan saentaro negara dengan mencetak poster,iklan di surat khabat dan TV serta dengan memalu gong ke desa-desa terpencil.
Maka dipanjangkan lagi cerita pada hari yang di nantikan pun tiba, maka berbondong-bondong,berduyun-duyun dan bersesak-sesaklah rakyat jelata datang dan berkumpul di sekeliling tasik. Ada lelaki ada jantan ada wanita ada perempuan ada budak dan ada yang tua datang bagai nak masuk mengadu nasib atau sebagai pemerhati serta menjadi pom-pom girl. Dan ramai lagi yang terlibat dengan filem ini turut datang. Apabila melihat orang telah ramai berhimpun, maka Raja Dundee pun membuat pengumuman..
"hai rakyat beta sekelian bagi lelaki yang gagah perkasa lagi berani yang ingin beristerikan puteri beta sila lah terjun ketasik dan berenanglah ke istana beta..beta kira 1...2...3...terjun.."Raja membuat pengumuman melalui pembesar suara ( ramai orang kalau menjerit mana dengar )
maka orang ramai yang berada disekeliling tasik mula menjerit-jerit memberi sokongan kerana ingin melihat siapakah yang mati dahulu di baham oleh buaya-buaya lapar di dalam tasik tersebut yang tersengih-sengih menanti mangsa.
hampir lima minit Raja Dundee menunggu tiada saorang lelakipun yang terjun ke tasik. Baginda rasa hairan dan orang ramai mula terjerit-jerit. Rupa-rupanya yang datang semuanya adalah mereka-mereka yang penakut,kata hati Raja Dundee.
Tiba-tiba...kejubussss....saorang lelaki terjun kedalam tasik dan terus berenang laju menyeberangi tasik. Orang ramai mula bersorak...buaya-buaya lapar terkejut buaya sekejap dan mula mengejar mamat sorang ni. Lelaki ini berenang terlalu laju dan akhirnya dia sampai keseberang dengan selamat cuma terdapat sedikit calar balar dan baju koyak rabak akibat digigit sipi-sipi oleh sang buaya. Orang ramai mula bertepuk tangan dan menjerit-jerit keseronokan.
Raja tersenyum puas ,rupanya ada di kalangan rakyatnya yang gagah dan berani menyahut cabaran maha gila ini. Lelaki yang baru sampai dari menyeberang tasik tersebut kelihatan muka pucat lesi, hilang darah dalam badan di rasa dan dan tidak percaya yang dia boleh berenang tadi. Raja Dundee pun mengucapkan tahniah pada mamat ni dan menunaikan janji akan mengawinkan dia dengan puteri baginda.
Tapi mamat ni dengan suara terketar-ketar bersuara...
" Ammmpunnn Tuanku, patik tak mahu kahwin dengan putri tuanku..."
Raja Dundee " apa?,bukankah itu janji beta dan itukan yang telah tuan hamba lakukan?"Raja kehairanan dan terus bertanya lagi.
Raja Dundee "Apakah sebenarnya yang awak mahu..harta atau sabuah istana..cakap lah beta akan tunaikan...?
dengan terketar-ketar mamat ni pun berkata
Mamat "Ampun tuanku...patik hanya ingin tahu siapakah gerangan YANG MENOLAK HAMBA KEDALAM TASIK TADI..."
Raja Dundee " ??????????????............"
********
sekadar cerita sengal yang digubah semula di tengahari puasa ni....lapor....

10 comments:

  1. Engko kalau bab mengarut ni bagi kooo hehehe...
    tasik kat mana riss..kat belakang mezuim tu kerrr..!..ni semua pasal lapooo ler niii..pegi makan Aris..aku tak kisahhhhhnyaaa heheheh..bukan orang tauuu pon hahaha..syssssshhhh..

    ReplyDelete
  2. ahak2... lapo tahap buaya dah ni...aku makan sambil pegang surat kabar cina...

    ReplyDelete
  3. Kalau ada lagi cabaran macam tu, rasanya pak ngah kita nak terjun dulu. Sebab dia nak test yang lapar tu... buaya ke, dia ke?

    ReplyDelete
  4. eta...mail adalah orang yang menolak mamat tu masuk tasik...he2

    ReplyDelete
  5. Agaknya raja dulu2 tak ada keroje ye.....and mamat tu pun satu, tak pandei langsung nak ambik peluang. Patutnya buat2 le macho...at least dpt le kawin dgn puteri (hopefully puteri tu cantik le, buatnya gigi besor kapak lepas tu suara sengo...naya la pulok!). hehehehe...

    ReplyDelete
  6. asw...itu adalah sebahagian kerja raja ( JKR )...putri itu adalah puteri shrek..he2

    ReplyDelete
  7. Salam Ziarah kembali.... laaa kau rupenyer aris. aku ingat sape ler gemagong tu... betul tak cam tapi bila au nama kau baru perasaan... Lan afro & najib mana???

    ReplyDelete
  8. salam bro akow...Lan Afro sekarang mengajar di TTDI Shah Alam...Najib mengajar di MMU Cyberjaya ngan wife dia.Bro banyak bantu saya masa kat ad dulu..tq banyak2 jasa tuan saya takan lupa

    ReplyDelete