Monday, August 10, 2009

letup-letup


buah letup-letup...nama buah liar yang aku panggil sebab nama yang dipeturunkan oleh abah dan pakcik-pakcik kat kampong. Nama sebenar tak tau pulak aku,nama sains lagi la tak tau pasal cikgu tak ajar. Buah ni sedap gak di makan bila dah masak (warna kuning). Masa kat kampong bila masa masuk kebun kat kampong buah ni la aku dan kawan kawan makan..banyak makan cari air..ha2...dahaga. Buah letup-letup ni hidup menjalar atas pagar belakang rumah aku yang di tanam secara tidak sengaja oleh jiran aku.


ha.. ini dia keadaan belakang rumah jiran aku...yang menjalankan usaha bumi hijau sebagaimana menyahut seruan kerajaan. Sudah la malas menebas rumput lalang belakang rumah,siap pindahkan semak ke rumah aku pulak...sudah la aku pun sama malas...sebulan tak sekali menebas ,mencabut dan membersih belakang rumah, ni dibiar pokok menjalar pulak keseberang. Apa nak buat nak tegur serba salah gak,tahun lepas belakang rumah dia penuh dengan pokok hutan lepas kena amaran dengan MPK baru dia bersihkan.ni dia biarkan lagi bumi hijau belakang rumah dia. Nak ku tembok belakang rumah tak berduit jadi....kemas rumah sendiri dan pejam mata aja la....

No comments:

Post a Comment